Wezwanie do zaprzestania przez organizacje zrzeszające pracowników ochrony zdrowia relacji sponsoringowych z producentami i dystrybutorami produktów zastępujących mleko kobiece - kilka uwag na tle listu otwartego w Lancet
Wezwanie do zaprzestania przez organizacje zrzeszające pracowników
ochrony zdrowia relacji sponsoringowych z producentami i dystrybutorami
produktów zastępujących mleko kobiece - kilka uwag na tle listu otwartego w
Lancet
W czasopiśmie Lancet ukazał się
właśnie list otwarty niektórych międzynarodowych i regionalnych organizacji
zrzeszających pracowników ochrony zdrowia,
wzywający wszystkie organizacje zrzeszające pracowników ochrony zdrowia na
całym świecie do zaprzestania relacji sponsoringowych z producentami i
dystrybutorami produktów zastępujących mleko kobiece (BMS) [1]. Bardzo polecam
jego lekturę, marząc o czasach, kiedy taki sponsoring zostanie w Polsce i na
świecie wyraźnie zakazany.
W liście powołano się na wytyczne
WHO z 2016 r. dotyczące zakończenia niewłaściwej promocji żywności dla
niemowląt i małych dzieci [2] (dalej: Wytyczne WHO z 2016 r.), w których
m.in. wskazano, że pracownicy ochrony zdrowia, systemy opieki zdrowotnej, stowarzyszenia
pracowników ochrony zdrowia i organizacje pozarządowe nie powinny akceptować,
ani pozwalać producentom i dystrybutorom żywności dla niemowląt i małych dzieci
na sponsoring spotkań pracowników medycznych i spotkań naukowych, ponieważ
kreuje to konflikt interesów (COI) w obszarze systemu ochrony zdrowia. Zwrócono
uwagę, że sponsoring jest skutecznym działaniem marketingowym firm,
wpływającym na wiele działań i zachowań pracowników ochrony zdrowia, nawet
jeśli pracownicy ci nie dostrzegają tego wpływu. Zaznaczono, że przyjmowanie
finansowania od producentów i dystrybutorów żywności dla niemowląt i małych
dzieci zagraża wiarygodności pracowników ochrony zdrowia i ich organizacji.
Uwypuklono sprzeczność celów/misji pracowników ochrony zdrowia i ich organizacji
(dążenie do ochrony, promowania i wspierania optymalnego żywienia niemowląt i
małych dzieci) z celami producentów i dystrybutorów BMS (zwiększenie swoich
zysków, a co się z tym wiąże, zwiększenie stosowania BMS), słusznie
konkludując, że tych różnych celów w sposób oczywisty nie da się pogodzić.
W konkluzji wezwano wszystkie
organizacje zrzeszające pracowników ochrony zdrowia, aby do końca 2024 r.
zobowiązały się do zaprzestania przyjmowania sponsoringu od producentów i
dystrybutorów BMS. Jednocześnie przedstawiciele organizacji podpisujący to
wezwanie do działania zobowiązali się do wspierania i pomagania swoim
organizacjom członkowskim w realizacji tegoż, poprzez szkolenia, wspieranie w
tworzeniu i wdrażaniu polityk, rozpowszechnianie informacji i monitorowanie.
Jak słusznie podkreślono: „Agresywny marketing produktów zastępujących
mleko kobiece zagraża naszej zdolności do zapewniania wysokiej jakości opieki.
Główną troską każdej organizacji zrzeszającej pracowników ochrony zdrowia
musi być zdrowie i dobre samopoczucie każdego noworodka, dziecka i matki. Tylko
działając razem możemy zneutralizować zagrożenie, jakie niesie ze sobą
sponsoring.”
List został podpisany przez przedstawicieli
następujących organizacji: International Lactation Consultant Association;
International Confederation of Midwives; Academy of Breastfeeding Medicine;
Asia Pacific Pediatric Association; African Neonatal Association; Council of
International Neonatal Nurses.
Od siebie dodam, że niestety
sponsorowanie przez przemysł żywnościowy i pokrewny spotkań pracowników
medycznych, konferencji naukowych, szkoleń i webinarów jest w Polsce (i na
świecie) częstym zjawiskiem i zdaje się, że nikt ze środowiska medycznego nie
dostrzega zagrożeń z tym związanych i skutków z tego wynikających. A
przynajmniej nie mówi się o tym głośno. A przecież sponsoring jest de facto
reklamą pośrednią – reklamą producenta i w konsekwencji jego produktów [3].
Wpływa na pozytywne budowanie wizerunku przez firmy, które wykorzystują
autorytet pracowników ochrony zdrowia i ich organizacji dla swoich celów
marketingowych. Co więcej, buduje lojalność tychże pracowników
ochrony zdrowia do firm - stwarza poczucie obowiązku i potrzebę
odwzajemnienia się w jakiś sposób. Wpływa więc na ich stosunek do firmy i
jej produktów, prowadząc do nieświadomej niechęci do myślenia lub mówienia o nich
źle [4]. Jak to się kończy w praktyce to chyba wszyscy wiedzą. Na wszelki
wypadek odsyłam jednak do lektury raportu WHO i UNICEF pt. „Jak marketing
mleka modyfikowanego wpływa na nasze decyzje dotyczące karmienia niemowląt?” [5],
gdzie poruszono również ten temat (tak tak, targetem firm są także
pracownicy ochrony zdrowia i niestety nie są oni magicznie odporni na ich taktyki
marketingowe, dlatego powinni wiedzieć, jak się przed nimi bronić, w tym czego
za wszelką cenę unikać). Polecam także lekturę najnowszego raportu z
monitoringu opieki laktacyjnej w Polsce za lata 2018-2022 [6], w ramach
którego miałam przyjemność współtworzyć m.in. podrozdziały dotyczące ochrony
przed wpływami marketingowymi w obszarze systemu ochrony zdrowia (podrozdziały:
2.3, 3.2.13 i 4.4) i gdzie również temat COI, w tym sponsoringu został
poruszony.
Pracownicy ochrony zdrowia
powinni pamiętać, że celem producentów i dystrybutorów żywności dla niemowląt i
małych dzieci jest zwiększenie zysków, czyli sprzedaż jak największej ilości
swoich produktów, które konkurują przecież z karmieniem piersią. Istnieje wiele
dowodów na to, że działania marketingowe tych firm negatywnie wpływają na
praktyki żywieniowe niemowląt i małych dzieci, szkodząc karmieniu piersią, a w
konsekwencji zdrowiu publicznemu (zob. np. [5]). Uwiarygodnianie i promowanie
tych firm oraz ich produktów poprzez relacje sponsoringowe kłóci się z
wizerunkiem i obowiązkami pracowników ochrony zdrowia, których rolą jest
przecież ochrona i promocja zdrowia. Powinni więc oni chronić, promować i
wspierać karmienie piersią, a co się z tym wiąże powstrzymywać się od zachowań,
które szkodzą karmieniu naturalnemu. Konflikt interesów jest więc tutaj
oczywisty. Pracownicy ochrony zdrowia oraz ich organizacje powinni mieć to
zawsze na uwadze i nie pozwalać firmom na kreowanie konfliktu interesów (w tym
w postaci sponsorowania wydarzeń medycznych*), ani na jakiekolwiek inne
działania marketingowe w obszarze systemu ochrony zdrowia. Dotyczy to nie tylko
firm „mieszankowych” i „butelkowych” (są one wyraźnie objęte zakresem Międzynarodowego
Kodeksu Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece wraz z następującymi
po nim rezolucjami WHA - Kodeks WHO) [7], ale również innych firm,
których praktyki mogą być szkodliwe dla zdrowia niemowląt i małych dzieci [8].
Organizacje zrzeszające
pracowników ochrony zdrowia mają moralny obowiązek chronić siebie i swoich
członków przed niewłaściwym promowaniem BMS we wszystkich formach, nawet
pośrednich, oraz przed wynikającymi z tego konfliktami interesów w placówkach
opieki zdrowotnej, a także obowiązek poszanowania i ochrony praw kobiet i
dzieci do wolności od wszelkich form niewłaściwych praktyk marketingowych [9].
Pracownicy ochrony zdrowia (i doradcy ds. karmienia piersią) powinni być bezstronni w czasie udzielania porad dotyczących karmienia niemowląt i małych dzieci, niezależni od jakichkolwiek wpływów komercyjnych [10]. Powinni pamiętać, że maksymalne unikanie COI jest podstawą uczciwości zawodowej i dobrych praktyk [11]. Bo nie ma czegoś takiego jak darmowy obiad (znane powiedzenie opisujące obrazowo COI, o którym zawsze warto pamiętać😊)…
Pozdrawiam serdecznie!
Anna
– Wasz prawnik laktacyjny
PS Dajcie znać, jak myślicie, co
musiałoby się stać, żeby polskie organizacje zrzeszające pracowników ochrony
zdrowia zaprzestały przyjmowania sponsoringu od przemysłu żywnościowego i
pokrewnego? Ja stawiam na 3 działania jednocześnie: 1) edukacja; 2) wsparcie
finansowe państwa/samorządów w organizacji konferencji i in. wydarzeń wraz z cięciem
kosztów organizacji takich spotkań tam gdzie to możliwe (np. konferencja w auli
uczelni lub online zamiast w 5-gwiazdkowym hotelu) oraz 3) pełne wdrożenie do
ustawodawstwa Kodeksu WHO wraz z Wytycznymi WHO z 2016 r. albo chociaż
odpowiednie zapisy w kodeksach etycznych pracowników ochrony zdrowia.
Zgadzacie się, czy macie inne sugestie?
***
* W odniesieniu do przemysłu żywnościowego przykłady sytuacji wywołujących konflikt interesów w obszarze systemu ochrony zdrowia zostały zawarte w przywołanych już Wytycznych WHO z 2016 r. (pkt 16 i 17 tych Wytycznych).
Źródła
[1] Call to end sponsorship from commercial milk
formula companies, The Lancet, March 2024, Volume 403 Number 10430, https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(24)00242-3.pdf
[2] WHO, Maternal, infant and young child nutrition.
Guidance on ending the inappropriate promotion of foods for infants and young
children, A69/7 Add. 1 2016, https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA69/A69_7Add1-en.pdf?ua=1
[3] Por. i
zob. tam szerzej: Kornaszewska J., Zjawisko sponsoringu – pozytywna czy
negatywna praktyka rynkowa? Palestra 7-8/2014, https://palestra.pl/pl/czasopismo/wydanie/7-8-2014/artykul/zjawisko-sponsoringu-pozytywna-czy-negatywna-praktyka-rynkowa
[4] Por. Wright
C. M., Waterston A. J. R., Relationships between paediatricians and infant
formula milk companies, Archives of Disease in Childhood 2006, 91(5):383-385, https://doi.org/10.1136/adc.2005.072892
[5] WHO i UNICEF, How the marketing of formula milk
influences our decisions on infant feeding, Genewa 2022, Licencja: CC BY-NC-SA
3.0 IGO, https://who.int/publications/i/item/9789240044609
[6] https://malyssak.pl/raport-monitoring-opieki-laktacyjnej-2023/
[7] WHO, The International Code of Marketing of
Breast-milk Substitutes 1981 and subsequent relevant World Health Assembly
Resolutions, https://www.who.int/teams/nutrition-and-food-safety/food-and-nutrition-actions-in-health-systems/code-and-subsequent-resolutions
[8] Por. IBFAN i ICDC, Code Essentials 3:
Responsibilities of Health Workers under the International Code of Marketing of
Breastmilk Substitutes and subsequent WHA resolutions. Second Sdition, Penang
2018.
[9] Costello A. et al., 2017). Health professional
associations and industry funding. The Lancet, 389(10069), 597-598, https://www.i-hab.fr/wp-content/uploads/2021/05/A_Costello_F_Branca_L_Grummer_Strawn_The_Lancet_2017_389_11_PIIS0140673617302775.pdf
[10] World Alliance for Breastfeeding Action (WABA),
Position Paper on Breast Pumps and Other Devices, 2 December 2020, https://waba.org.my/v3/wp-content/uploads/2022/04/Breastpumps-and-Other-Devices-Position-Paper-2-December-2020_1.pdf
[11] Lhotska L., Richter J., Arendt M., Protecting Breastfeeding From Conflicts of Interest, Journal of Human Lactation 2020, Vol. 36(1) 22–28, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0890334419885859 (Interview of Judith Richter)
#DośćNieetycznegoMarketingu #KodeksWHO
#ochronakarmieniapiersią #prawoilaktacja #StopPredatoryMarketing
#EndExploitativeMarketing #BabiesBeforeProfit #WHOCode
#breastfeedingprotecition #lawandlactation #COI
Komentarze
Prześlij komentarz