Strona informacyjno-edukacyjna poświęcona ochronie prawnej karmienia piersią i nie tylko, prowadzona przez certyfikowaną promotorkę karmienia piersią (PKP), doktor nauk prawnych Annę Koronkiewicz-Wiórek, głównie w celu popularyzowania karmienia piersią, zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa w tym obszarze, niemedycznego wsparcia w laktacji i działań na rzecz większej ochrony prawnej karmienia naturalnego.

CZY ZAKAZ ROZDAWANIA BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT UDERZA W PRAWO KOBIET DO DECYDOWANIA O SPOSOBIE KARMIENIA SWOJEGO DZIECKA?

CZY ZAKAZ ROZDAWANIA BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT UDERZA W PRAWO KOBIET DO DECYDOWANIA O SPOSOBIE KARMIENIA SWOJEGO DZIECKA?


STOP! NIE DAJ SOBĄ MANIPULOWAĆ!

ODPOWIEM KRÓTKO: NIE. ON CHRONI TO PRAWO. UMOŻLIWA CI PODJĘCIE ŚWIADOMEJ DECYZJI W TEJ KWESTII. ŚWIADOMEJ – CZYLI M.IN. WOLNEJ OD WPŁYWÓW KOMERCYJNYCH!, wolnej od manipulacji!

Droga mamo, drogi tato - macie prawo do jasnej i rzetelnej informacji o żywieniu niemowląt i małych dzieci, wolnej od wpływów komercyjnych, tak abyście mogli podjąć świadomą decyzję w tej kwestii, co w przypadku mam dotyczy zwłaszcza tego, czy karmić piersią, czy mlekiem modyfikowanym. Niewłaściwe praktyki marketingowe, w tym rozdawanie butelek do karmienia niemowląt, zwłaszcza przez przedstawicieli służby zdrowia (!!!), utrudniają, jeśli nie uniemożliwiają podjęcie takiej decyzji. W konsekwencji negatywnie wpływają na karmienie piersią, które jest bezspornie optymalnym sposobem żywienia niemowląt i małych dzieci. Szerzej tu: http://prawoilaktacja.pl/index.php/2021/02/07/krotko-o-marketingu-zywnosci-dla-niemowlat-i-malych-dzieci-oraz-akcesoriow-do-karmienia-niemowlat/ .
Nie dajmy sobą manipulować!!!

POZA TYM ROZDAWANIE BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT I SMOCZKÓW DO NICH JEST na gruncie prawa żywnościowego WYKROCZENIEM, KTÓRE MOŻNA ZGŁOSIĆ M.IN. DO PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ (w praktyce możesz zawiadomić mailowo GIS; w zawiadomieniu podaj swoje dane i napisz w jakich okolicznościach i jakiej marki butelkę dostałaś). Więcej na http://prawo.fpkp.pl/.
JEŻELI POTRZEBUJESZ POMOCY w sporządzeniu zgłoszenia pisz do mnie (na priv na fb lub akw@prawoilaktacja.pl) .
TO NIEWIARYGODNE I PO PROSTU HANIEBNE, ŻE PRZEDSTAWICIELE SŁUŻBY ZDROWIA, KTÓRZY POWINNI PROMOWAĆ I WSPIERAĆ KARMIENIE PIERSIĄ, WŁĄCZAJĄ SIĘ W PRAKTYKI MARKETINGOWE producentów mleka modyfikowanego i butelek do karmienia niemowląt, w tym również w te wyraźnie zakazane i sankcjonowane przez prawo (!!!). Takie zachowanie nie znajduje usprawiedliwienia, chociaż zapewne wynika nie tyle ze złej woli, ile z niewiedzy, a może i nieświadomej nawet lojalności wobec firm (jest udowodnione, że tak to działa – dostajesz prezencik, nawet w postaci niewinnych długopisików i jesteś happy, czujesz wdzięczność i jednocześnie zobowiązanie, zaczynasz lubić darczyńcę etc.).

PRZYPOMINAM, ŻE ROZDAWANIE BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT JEST RÓWNIEŻ ZABRONIONE PRZEZ PRZEPISY STANDARDU ORGANIZACJI OPIEKI OKOŁOPORODOWEJ, które zakazują wszelkich działań reklamowych i marketingowych związanych z tymi przedmiotami i z preparatami do początkowego żywienia niemowląt/mlekiem początkowym w placówkach ochrony zdrowia związanych z opieką okołoporodową, w tym prowadzących edukację przedporodową (np. szpitale, szkoły rodzenia przy przychodniach i szpitalach; por. część IV ust. 7 i część XIII ust. 3 pkt 10 SOOO).

W takich przypadkach m.zd. zasadne jest również ZAWIADOMIENIE WŁAŚCIWEGO OKRĘGOWEGO RZECZNIKA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ, ponieważ w rachubę wchodzi także naruszenie odpowiedzialności zawodowej konkretnego lekarza, pielęgniarki lub położnej. Jeżeli rozdawanie butelek do karmienia niemowląt miało miejsce na terenie szpitala lub przychodni albo w związku z ich działalnością (np. w przyszpitalnej szkole rodzenia lub takiej szkole przy POZ), o czym zawiadamiasz ich dyrekcję lub zarząd (tak tak, warto również to zrobić, choćby po to, żeby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości), pismo do dyrekcji/zarządu możesz wysłać do wiadomości właściwego rzecznika odpowiedzialności zawodowej wraz z listem przewodnim z prośbą o interwencję (oczywiście możesz wysłać do rzecznika odrębną skargę). W zależności od okoliczności zasadne może być również zawiadomienie innych organów i podmiotów, jak np. organów kontrolnych nad podmiotem leczniczym, w tym MZ. Więcej o tym piszę tutaj: http://prawo.fpkp.pl/ (pkt VII). A tutaj masz najważniejsze info w skrócie: http://prawoilaktacja.pl/index.php/do-pobrania/ (plik „Jak dokonać zgłoszenia…”).

› DROGI PRZEDSTAWICIELU SŁUŻBY ZDROWIA:

rozdając butelki do karmienia niemowląt demonstrujesz swój brak wiary w wykarmienie dziecka przez matkę, w niczym jej nie pomagasz, wspierasz i promujesz biznes sztucznego karmienia i przyczyniasz się do spadku wskaźników karmienia piersią, które to karmienie powinieneś wspierać, nie mówiąc już o tym, że uczestniczysz w działalności niezgodnej z prawem, ponieważ rozdawanie butelek do karmienia niemowląt i smoczków do nich jest zakazane. I nie jest to jedynie wymysł polskiego ustawodawcy – zakaz rozdawania tych przedmiotów ma swoje korzenie w zapisach Międzynarodowego Kodeksu Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece, opracowanego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), który to Kodeks dobrze by było, abyś znał (śledź mojego bloga, a dowiesz się wkrótce więcej😊). Tymczasem gorąco polecam Ci lekturę „Polityki karmienia piersią” G. Palmer;

pamiętaj, że rozdając butelki do karmienia niemowląt narażasz się na odpowiedzialność zawodową;

Następnym razem, jak dostaniesz paczkę z butelkami do karmienia niemowląt do rozdania konsumentom, zgłoś ten fakt do właściwego powiatowego inspektora sanitarnego (w praktyce możesz zgłosić bezpośrednio do GISu). I NIE ROZDAWAJ OTRZYMANYCH BUTELEK!!!

I na koniec O TYM, DLACZEGO POWSTAŁ TEN WPIS, BO TO RÓWNIE WAŻNE, JEŚLI NIE BARDZIEJ, JAK JEGO TREŚĆ.
Otóż powstał całkiem przypadkowo i bardzo spontanicznie (dlatego wybacz proszę brak źródeł; to co najważniejsze znajdziesz w moim poprzednim wpisie o marketingu mm – link powyżej), dziś rano, po tym jak wczoraj na jednej z „mamowych” grup do których należę, przeczytałam odpowiedzi mam pod postem administratora o treści: „CZY WŚRÓD PREZENTÓW OD SZKOŁY RODZENIA OTRZYMAŁAŚ SMOCZKI I/LUB BUTELKI?”. Odpowiedzi pozytywnych było tak dużo, że – pomimo braku czasu – coś tam od siebie naskrobałam. No i się zaczęło.
Ale bardziej niż te pozytywne odpowiedzi (świadczące o tym, że firmy bynajmniej nie próżnują) ZASMUCIŁO MNIE TO, JAK WIELE MAM NIE ROZUMIE ZUPEŁNIE, O CO W TYCH WSZYSTKICH ZAKAZACH I OGRANICZENIACH MARKETINGOWYCH CHODZI… JAK WIELE Z NICH ODBIERA JE JAKO ATAK na swoją wolność, na swoje prawo decydowania, na siebie.

Pozwalam sobie, anonimowo oczywiście, zacytować kilka z nich (poprawiłam jedynie drobne literówki), żeby lepiej zobrazować o co mi chodzi:

» „prezentowanie butelek i smoczków jest niezgodne z prawem? Możesz przybliżyć temat? Dlaczego miało by tak być? Mama sama przecież decyduje czy da smoczka i butelkę. Nie wpadajmy w paranoję. Butelka i smoczek to nie samo zło..”;
» „Nosiłam się z napisaniem tego komentarza kilka minut. Nie widzę nic złego w tym gdyby szkoła rodzenia dawała takie gadżety. To od mamy i dziecka zależy czy wykorzystają, czy nie. Edukacja przede wszystkim i wolna wola, jak dla mnie różne gadżety reklamowe są jak najbardziej ok.
» „Wiem, że jest to niezgodne z prawem, ale nie rozumiem tego. (…)”;
» „(…) gdybym dostała to nie odebrałabym tego negatywnie. Nie demonizujmy butelek i smoczków (…)”;
» „(…) z całym szacunkiem, ale biznes to się nakręca i po jednej i po drugiej stronie 🙂 jest masa produktów i usług oferowanych w ramach naturalnego karmienia. Świadoma decyzja jest wtedy, kiedy mamy dostęp do wszystkich opcji i na tej podstawie podejmujemy własną decyzję.”;
» „(…) w państwie w którym opieka okołoporodowa pozostawia dużo do życzenia zakazuje się rozdawania butelek i smoczków. Totalna hipokryzja jak dla mnie.. wiadomo ze karmienie piersią ma dużo pozytywów ale można je promować w inny sposób.”

A przecież to nie tak. Powyżej się do tego krótko odniosłam (poniżej zresztą też😊) – przeczytaj proszę i przemyśl, a jeżeli potrzebujesz więcej zajrzyj koniecznie na mój wpis o marketingu mm (powyżej link) i do źródeł które w nim podaję.

› DROGA MAMO, DROGI TATO – do czego Ci potrzebna reklama i promocja mleka modyfikowanego i butelek do karmienia niemowląt? Czy naprawdę myślisz, że jej potrzebujesz, żeby podjąć „dobrą” i „wolną” decyzję? REKLAMA TO NIE INFORMACJA, chociaż elementy informacji również zawiera, choćby te wymagane przez prawo. A TY POTRZEBUJESZ RZETELNEJ INFORMACJI. NIE REKLAMY. Reklamy tylko zaciemniają informacje, a poza tym działają tak – co chyba każdy już wie – żeby mówiąc kolokwialnie napędzać biznes. One nie są tworzone dla Twojego dobra. One są wymyślane po to, żeby firmy miały zyski. I co więcej – ONE NAPRAWDĘ DZIAŁAJĄ, działają w sposób przez Ciebie nawet nieuświadomiony (zresztą firmy nie wydawałyby milionów na marketing, gdyby on nie działał!). I TO JEST UDOWODNIONE (!). I właśnie dlatego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), mając na uwadze dobro Twoje i Twojego dziecka oraz całej naszej populacji i planety, wzywa od lat do zakazania reklamy i promocji produktów zastępujących mleko kobiece oraz butelek do karmienia niemowląt i smoczków do nich (jak widzisz, nie jest to jedynie wymysł polskiego, „opresyjnego, "ustawodawcy"☹). Nie dlatego, żeby zmusić Ciebie do karmienia piersią, odebrać Ci prawo wyboru, czy zrobić Ci na złość. Tylko dlatego, żebyś mogła w sposób naprawdę wolny zadecydować. Bo nikt Ciebie do karmienia piersią nie zmusza i nikt Ci nie uniemożliwia dotarcia do rzetelnych informacji.

PRZYPOMINAM, ŻE NIE MA ZAKAZU SPRZEDAWANIA ANI KUPOWANIA MLEKA MODYFIKOWANEGO, BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT ETC., JAK RÓWNIEŻ TAKIEGO SPOSOBU KARMIENIA DZIECKA… WIĘC NIE DEMONIZUJMY ZAKAZÓW REKLAMY I PROMOCJI (obowiązujących i postulowanych, nie tylko w Polsce…), BO TO ZUPEŁNIE CO INNEGO I JEST TO W NASZYM INTERESIE.

Chcesz – idź do sklepu i kup nawet 10 opakowań. Twój wybór, Twoje pieniądze, Twoje dziecko i jeszcze zgodnie z duchem czasu dodam: „Twoje cycki”. Sorry za sarkazm, ale czasem wydaje mi się, że ta cała walka o nasze (kobiece) prawa niekiedy przesłania istotę rzeczy, i to nie tylko w kwestii sposobu karmienia niemowląt i małych dzieci…

Pamiętaj droga mamo, że nikt Cię nie zmusza do karmienia piersią. Nikt Cię nie osądza. Ale rozważ proszę, że KARMIENIE PIERSIĄ TO NIE TYLKO „SPOSÓB KARMIENIA” DZIECKA (a co za tym idzie – wiem, że teraz narażam się na mega ataki, ale trudno, zaryzykuję – to nie tylko kwestia Twojego wyboru; choć tak, przyznaję, że to Ty jesteś tutaj faktycznym decydentem i ja tego nie kwestionuję, ani nie proponuję innego „rozwiązania”, więc nie denerwuj się proszę ani Ty, ani inny obrońco „praw kobiet”, bo ja tym wpisem właśnie bronię Ciebie😊).
Nie chodzi tutaj jedynie o zaspokojenie głodu maleństwa. Gdyby tak było, karmienie piersią nie byłoby w centrum zainteresowania polityk wielu państw, UE oraz światowych organizacji zajmujących się żywieniem niemowląt i małych dzieci. Niestety jest jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii (a lobby firm nie śpi), a sama edukacja i informacja na pewno nie wystarczy, chociaż jest konieczna i jak widać jeszcze daleko jej do bycia rzetelną…

ZAKAZY I OGRANICZENIA MARKETINGOWE TO JEDEN Z ELEMENTÓW OCHRONY I PROMOCJI KARMIENIA PIERSIĄ, RÓWNIE WAŻNY (no może trochę mniej, nie mnie to oceniać) JAK WSPARCIE MATEK KARMIĄCYCH I POMOC W KARMIENIU PIERSIĄ, EDUKACJA W ZAKRESIE KARMIENIA PIERSIĄ I INNE AKCJE PROMUJĄCE KARMIENIE NATURALNE.

W każdym razie, nawet gdyby państwo bardziej się przyłożyło do realnej pomocy w karmieniu piersią, to bez odpowiedniego uregulowania marketingu mleka modyfikowanego i butelek do karmienia niemowląt wskaźniki karmienia piersią niewiele podskoczą. Bo reklamy kreują i wzmacniają kulturę butelki po prostu…

Kiedy czytam takie komentarze jak cyt. powyżej, widzę jak dużo jest jeszcze do zrobienia w obszarze promocji karmienia piersią, w obszarze promocji i ochrony zdrowia w ogóle, w obszarze edukacji matek, przedstawicieli służby zdrowia i całego społeczeństwa. Jak bardzo mocno zakorzeniona jest już u nas kultura butelki… Czy kiedykolwiek uda się wrócić do kultury karmienia piersią? Nie wiem, marzę, że tak, chociaż w dzisiejszych czasach (mam tu na myśli nie tylko pandemię, ale i opatrznie rozumiane i wykorzystywane prawo kobiet do decydowania o sobie i swoim dziecku) może być to bardzo trudne i to pomimo całej „mody” na życie zgodne z naturą…

PODSUMOWUJĄC:

REKLAMA I PROMOCJA MM I BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT ORAZ SMOCZKÓW DO NICH NAKRĘCA BIZNES, KREUJE I WZMACNIA KULTURĘ BUTELKI, WPŁYWA NEGATYWNIE NA KARMIENIE PIERSIĄ, UNIEMOŻLIWIA PODJĘCIE ŚWIADOMEJ I SWOBODNEJ DECYZJI CO DO SPOSOBU KARMIENIA DZIECKA, A WIEC WYMIERZONA JEST TAKŻE PRZECIWKO MATKOM, PRZECIWKO TOBIE.
*
ROZDAWANIE BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT I SMOCZKÓW DO NICIH JEST PRAWNIE ZABRONIONE!! !!
*
TO NIEWIARYGODNE I HANIEBNE, ŻE PRZEDSTAWICIELE SŁUŻBY ZDROWIA, KTÓRZY POWINNI PROMOWAĆ I WSPIERAĆ KARMIENIE PIERSIĄ, WŁĄCZAJĄ SIĘ W PRAKTYKI MARKETINGOWE PRODUCENTÓW MLEKA MODYFIKOWANEGO I BUTELEK DO KARMIENIA NIEMOWLĄT, W TYM RÓWNIEŻ W TE WYRAŹNIE ZAKAZANE I SANKCJONOWANE PRZEZ PRAWO, JAK ZAKAZ ROZDAWANIA BUTELEK DO KARMIENIA I SMOCZKÓW DO NICH (!).
*
NIE MA ZAKAZU SPRZEDAWANIA I KUPOWANIA BUTELEK, SMOCZKÓW, MM ETC., WIĘC NIE DEMONIZUJMY ZAKAZU REKLAMY I PROMOCJI, BO TO ZUPEŁNIE CO INNEGO I JEST TO W NASZYM INTERESIE.
*
POTRZEBUJEMY RZETELNYCH INFORMACJI, A NIE MANIPULACJI!!!

 

A TY DOSTAŁAŚ W SZKOLE RODZENIA, SZPITALU, APTECE, SUPERMARKECIE (a może gdzie indziej?) DARMOWE BUTELKI DO KARMIENIA NIEMOWLĄT? Daj znać w komentarzu.

DROGI LEKARZU, DROGIE POŁOŻNE, DAJCIE ZNAĆ, w jakich okolicznościach dostajecie butelki do karmienia niemowląt od producentów mleka modyfikowanego, jakich marek i czy otrzymujecie również próbki mleka modyfikowanego do rozdawania konsumentom? Możecie pisać na priv😊. Będę bardzo wdzięczna.

 

Pozdrawiam Was serdecznie!
Anna – Wasz prawnik laktacyjny

P.S. Kochani, nie dajmy sobą manipulować!!
Ja, dopóki nie zajęłam się na poważnie tematem marketingu mleka modyfikowanego i jego wpływu na decyzje żywieniowe rodziców niemowląt i małych dzieci, również nie widziałam niczego złego, czy podejrzanego w tego typu praktykach. Oczywiście zdawałam sobie sprawę z tego, że reklama działa, że ma na nas wpływ etc., ale nie podejrzewałam nawet, że tak ogromny i nie spodziewałam się takiego negatywnego efektu marketingu mleka modyfikowanego i butelek do karmienia niemowląt. A wciągnęła mnie w te klimaty Fundacja Promocji Karmienia Piersią (z Hafiją na czele), dla której opracowałam pod kątem prawnym temat marketingu mleka modyfikowanego (www.prawo.fpkp.pl), i tak już od prawie 6 lat w tym siedzę, analizując go pod kątem naukowym i praktycznym. Mogę więc z całą pewnością Was zapewnić, że to nie przesada, o czym piszę.

Komentarze